Zarówno rozszerzona, jak i wirtualna rzeczywistość znajdują zastosowanie w marketingu. Są chętnie wykorzystywane w reklamie, w grach, w działaniach promocyjnych, bo stwarzają duże pole do popisu pod względem tworzenia ciekawych, angażujących realizacji. Marketing to jednak dopiero jedna z dziedzin, w których AR i VR są wykorzystywane.
Na czym polega rozszerzona rzeczywistość (AR) i gdzie znajduje ona swoje zastosowanie? Jakie możliwości oferuje wirtualna rzeczywistość (VR)? Odpowiadamy na najbardziej nurtujące pytania.
AR – rozszerzona rzeczywistość
AR – augmented reality, czyli rozszerzona rzeczywistość to technologia, w której na obraz świata rzeczywistego nakładane są elementy cyfrowe. Rzeczywistość może zatem zostać uzupełniona o grafikę, obraz, trójwymiarowe obiekty, nowe informacje i nie tylko.
Rozszerzona rzeczywistość jest zatem świetnym rozwiązaniem, gdy w grę wchodzi prezentacja, pokazanie klientowi produktu, który jest w trakcie tworzenia, oraz możliwości jego przyszłego zastosowania. W ten sam sposób można zaprezentować realne efekty wykonanej w przyszłości usługi. Zobrazowanie efektu sprawia, że łatwiej o podjęcie decyzji zakupowej czy chęć nawiązania współpracy. Zdecydowanie chętniej decydujemy się na to, co widzimy, czego właśnie efekt jesteśmy w stanie zobaczyć na własne oczy.
AR zajmuje zatem istotne miejsce w marketingu, ale nie tylko. Przydaje się ona w branży związanej z architekturą i projektowaniem. Jest to bowiem sposób na wizualizację projektów budowlanych.
VR – wirtualna rzeczywistość
Jeszcze więcej możliwości wydaje się oferować wirtualna rzeczywistość. Tworzenie cyfrowego świata, w którym znajdują się dowolne elementy, a do tego uczestnik może angażować się, podejmować działania, wykonywać zadania, to okazja, aby zatopić się w abstrakcyjny, fantastyczny świat i przeżyć coś, czego realnie nie można doświadczyć. I na tym znów nie kończymy.
Oferta dostępna na stronie https://epicvr.pl/ to dowód na to, że dzięki wirtualnej rzeczywistości możliwe jest zapoznawanie się z miejscami turystycznymi, które są bardzo trudno dostępne. W ten sam sposób pacjenci mogą walczyć ze swoimi lękami i fobiami.
Wirtualna rzeczywistość pozwala tworzyć środowisko, w którym możliwe jest przećwiczenie, jak się zachować i co robić w kryzysowych sytuacjach, choć wszystko to odbywa się bez elementu ryzyka czy znajdywania się w niebezpieczeństwie. Jest tu zatem ważny element edukacyjny.
Przyszłość technologii immersyjnych
Technologie immersyjne coraz mocniej wkraczają w świat reklamy i marketingu. Coraz chętniej są również wykorzystywane w wielu innych dziedzinach, bo oferują to, co realnie jest trudne lub wręcz niemożliwe do zrealizowania. Choć kojarzymy je przede wszystkim z rozrywką, w przyszłości mogą one stanowić znaczną część branż, takich jak edukacja, szkolenia, biznes, moda i nie tylko.
Już dziś przekonujemy się, a niekiedy nawet nie zauważamy tego od razu, jak wiele w naszym codziennym życiu zmieniają nowoczesne technologie, w tym AR i VR.