Program lojalnościowy dla zabieganych! Jak prowadzić program lojalnościowy, kiedy brakuje Ci czasu?

Zatrudniasz niewielu pracowników i każdy z nim ma już wystarczająco dużo obowiązków? Działania marketingowe kojarzysz nie tylko z dodatkowymi wydatkami, ale również potrzebą dysponowania dużymi zasobami czasowymi? Myślisz jednak o wdrożeniu programu lojalnościowego i szukasz sposobów, aby maksymalnie zminimalizować czas, jaki jest potrzebny na jego obsługę? Można to zrobić dzięki odpowiednim technologiom i rozwiązaniom, które sprawiają, że program częściowo obsługuje się sam.

Automatyzacja w programie lojalnościowym

To technologia, która w największym stopniu minimalizuje zasoby ludzkie i czasowe, jakie są potrzebne do obsługi programu lojalnościowego. Automatyzacja sprawia, że wiele czynności i akcji odbywa się bez ingerencji pracownika. Wymaga to wcześniejszego ustawienia odpowiednich parametrów. Zautomatyzować można wiele kluczowych i powtarzających się stale działań w programie lojalnościowym, jak naliczanie punktów uczestnikom, przyznawanie nagród, wysyłka wiadomości i powiadomień czy też aktualizacja stanów magazynowych nagród. Rola człowieka ogranicza się jedynie do ich kontroli.

Wyobraź sobie, że musisz obsłużyć 1000 uczestników programu lojalnościowego, którzy regularnie robią zakupy w Twoim sklepie. Każdemu ręcznie trzeba przyznać punkty, a kiedy to konieczne, po osiągnięciu odpowiedniego progu punktowego, również nagrodę. Do każdego powinieneś wysłać wiadomość z aktualnymi promocjami i ofertami specjalnymi. To bardzo czasochłonne i wymagające zaangażowania nawet kilku osób. Automatyzacja sprawia, że taki program lojalnościowy jest w stanie obsłużyć jedna osoba, pełniąc przede wszystkim rolę nadzorczą.

Aplikacja mobilna w programie lojalnościowym zamiast plastikowych kart  

To również duże ułatwienie dla firm o małych zasobach czasowych, chcących uruchomić program lojalnościowy. Plastikowe karty mają ograniczoną funkcjonalności, w przeciwieństwie do aplikacji mobilnej, która jest potężnym narzędziem pozwalającym na zbieranie danych, a także ułatwiającym komunikację z uczestnikami programu. Aplikację mobilną możesz uzupełnić o dowolne elementy, nie musisz ograniczać się jedynie do sekcji ze stanem punktowym i przyznanymi nagrodami. Może to być źródło cennej wiedzy dla uczestnika dotyczącej dostępnych nagród, regulaminu programu lojalnościowego czy też aktualnych promocji. Nie ma więc konieczności drukowania dodatkowych materiałów informacyjnych, jak też unikasz częstych zapytań dotyczących warunków korzystania z programu. Uczestnik ma do nich stały dostęp.

Ponadto za pośrednictwem aplikacji mobilnej możesz wysyłać klientom spersonalizowane komunikaty dotyczące ofert specjalnych dopasowanych do ich potrzeb i nawyków zakupowych na podstawie zebranych przez system danych. Wysyłka jest zautomatyzowana i odbywa się w ustalonym przez Ciebie momencie, np. po dokonaniu przez klienta zakupu czy też po osiągnięciu określonego progu punktowego.

Ważne jest również to, że za pośrednictwem aplikacji mobilnej uczestnicy mogą się samodzielnie rejestrować w programie, wypełniając specjalnie przeznaczony do tego formularz. Nie muszą uzupełniać papierowych formularzy, które wcześniej wymagają od organizatora wydrukowania, a po wypełnieniu przez uczestnika również weryfikacji, przepisania do systemu i archiwizacji.

Lubiane przez klientów nagrody cyfrowe w programach lojalnościowych

To, ile czasu trzeba poświęcić na obsługę programu lojalnościowego, zależy także od rodzaju nagród. Przez długi czas jedną z częściej wybieranych opcji były nagrody rzeczowe. Wymagają one magazynowania, obsługi wydawania i uzupełniania brakujących zasobów. Związane jest to wiec z dodatkowymi obowiązkami dla pracowników lub koniecznością zatrudnienia nowych. Alternatywą są nagrody cyfrowe, czyli kody rabatowe i e-vouchery. Mają wirtualny charakter i nie potrzebują przechowywania w przestrzeni magazynowej. Ich dużą zaletą jest też ich przyznanie uczestnikowi natychmiast po osiągnięciu określonego progu punktowego. Klienci chętnie z nich korzystają, również dlatego że sami mogą zdecydować, na co wydadzą przyznaną kwotę w ramach e-vouchera lub na co wykorzystają kupon rabatowy.

Aby można było przyznawać nagrody cyfrowe w programie lojalnościowym, taka funkcja musi znajdować się w systemie informatycznym do jego obsługi. Jeśli więc planujesz w ten sposób zoptymalizować czas potrzebny na zarządzanie programem lojalnościowym, sprawdź czy pozwala na to wybrane przez Ciebie oprogramowanie. Przykładem takiego systemu lojalnościowego jest Loyalty Starter

Wykorzystaj uczestników programu lojalnościowego do promowania Twojej marki

Każda akcja promocyjna czy działanie marketingowe potrzebuje reklamy. Potencjalni odbiorcy, aby mogli wziąć w nich udział, muszą się o nich dowiedzieć. Reklama związana jest nie tylko z wydatkami, ale również z koniecznością zaangażowania w nią ludzi z firmy, jak i zewnętrznych partnerów – agencje reklamowe i marketingowe. Ktoś musi też kontrolować realizowane projekty i postępy. To kolejny obowiązek towarzyszący wdrażaniu programu lojalnościowego.

Aby zyskać rozgłos i zainteresowanie, a przy tym ograniczyć zasoby czasowe i finansowe na reklamę, skorzystaj ze wsparcia już pozyskanych uczestników programu lojalnościowego. Zaangażuj ich w proces jego rozwoju, zachęcając do polecenia programu znajomym i udostępniania informacji o nim w mediach społecznościowych. Nagradzaj ich za dodatkowe zaangażowanie, przyznając dodatkowe punkty czy też benefity. Konsumenci, szczególnie na początku, wzbudzają większe zaufanie niż firma. Inni myślą – jeśli ktoś podobny do mnie z czegoś korzysta, jest z tego zadowolony i mi to poleca, to znaczy, że również ja mogę mieć z tego realne korzyści, chętnie spróbuję. Opinie uczestników programu pomogą Ci zwiększyć świadomość marki, dotrzeć z informacją o swoim programie lojalnościowym do szerszego grona potencjalnych uczestników, a także zachęcić do przystąpienia do niego.

Czas potrzebny na obsługę programu lojalnościowego dzisiaj jest kilkakrotnie krótszy niż było to kilka lat temu. Pojawiła się automatyzacja i nagrody cyfrowe, na znaczeniu zyskały aplikacje mobilne, a klienci chętniej dzielą się swoimi doświadczeniami ze znajomymi w mediach społecznościowych. Wystarczy dobrze wykorzystać dostępne udogodnienia, aby skutecznie zoptymalizować czasowo zarządzanie programem lojalnościowym.

warto dodać, że dzięki aplikacji uczestnicy sami rejestrują się w programie wypełniając elektroniczny formularz. wcześniej tzreba było zbierać dane na papierowych formularz, weryfikować, przepisywać do systemu i archiwizować.

Oceń artykuł: 5.0 / 5 (8 głosy)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments